Geldzorgen van werknemers: hoe kunt u helpen?

Volgens onderzoek heeft 8 op de 10 werkgevers personeel met geldzorgen. Misschien dat u dan ook als werkgever overweegt om een bijdrage te leveren aan de financiële gezondheid van uw werknemers. Maar hoe herkent u de signalen van geldzorgen? En hoe kunt u uw werknemers helpen? U leest het in deze blog. 

Nieuws
Datum: 14-02-2023

Hoe herken ik de signalen van geldzorgen? 

Het afgelopen jaar is het leven bijna historisch veel duurder geworden en dat heeft er dan ook tot geleid dat meer mensen moeite hebben om rond te komen. Omdat het een probleem is waar meerdere mensen mee te maken hebben, zien geldzorgen er dan ook bij iedereen anders uit. Denk bijvoorbeeld ook aan financiële problemen die ontstaan door werkloosheid, een scheiding of het overlijden van een partner. Hierdoor kan het moeilijk zijn om een werknemer met geldzorgen te herkennen. Daarom sommen wij een aantal (mogelijke) signalen van gelzorgen op: 

  • Loonbeslag; 
  • Het vragen om een voorschat van het salaris; 
  • Concentratieproblemen en stress; 
  • Het niet willen leveren van een bijdrage aan cadeaus of uitjes; 
  • Een scheiding; 
  • Het overlijden of werkloos raken van een partner.

Wat kan ik als werkgever doen om geldproblemen van werknemers te voorkomen? 

Als u als werkgever de financiële situatie van uw werknemers bespreekbaarder wil maken en meer aandacht wil geven, kunt u dit op meerdere manieren doen. Zo kunt u zich aansluiten bij initiatieven zoals de Week van het Geld. Daarnaast kunt u geldzaken een onderdeel maken van functioneringsgesprekken of kunt u adviesgesprekken aanbieden aan uw personeel. Of denk aan het organiseren van workshops van financiële adviseurs of budgetcoaches die hun inzichten en tips met uw werknemers kunnen delen. Tot slot raden wij nogmaals aan om op signalen te letten. Praten over geldzorgen is niet makkelijk, zo zoeken mensen gemiddeld pas na 5 jaar hulp bij circa € 50.000 schuld. Daarom is het belangrijk om dit zo snel mogelijk aan te kaarten als u signalen opvangt. Heeft u geen idee hoe u dit het beste kunt doen? Bekijk dan deze pagina voor gesprekstips. 

Wat moet ik doen als de werknemer al diep in de problemen zit? 

Hoe graag u uw werknemer ook zou helpen, soms is de situatie al zo heftig en ingewikkeld dat uw hulp alleen niet voldoende is. In dat geval kan het al behulpzaam zijn om uw werknemer te verwijzingen naar het juiste loket. Dit kan zomaar het zetje zijn dat uw werknemer nodig heeft. Daarnaast kunt u uw personeel een budgetcoach aanbieden en onder zeer zorgvuldige voorwaarden soms zelfs een lening.  

Is het mogelijk om al mijn werknemers een financieel extraatje te geven? 

Door middel van de 'werkkostenregeling’ kunt u uw werknemers onbelast een steuntje in de rug geven. Deze regeling bevat een zogenaamde vrije ruimte waarmee dit extraatje opgevangen kan worden. Er hoeft geen loonbelasting betaald te worden en de werknemer hoeft zich geen zorgen te maken over gekort worden op toeslagen. Echter zit er wel een limiet op de werkkostenregeling. Wordt deze limiet bereikt, worden de extra's met 80% belast. 

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag