Beroepsaansprakelijkheid: wanneer kunt u aansprakelijk gesteld worden en hoe voorkomt u dit?

Elke ondernemer werkt hard om het beste te kunnen leveren aan klanten. Ondanks deze goede intenties zit een ongeluk helaas in een klein hoekje. Dit ongeluk kan leiden tot financiële schade als u niet voldoende verzekerd bent. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering kan dit voorkomen. Wij bespreken eerst wat dit inhoudt, vervolgens geven wij voorbeelden van situaties waarin u aansprakelijk gesteld kan worden en tot slot geven wij tips om een aansprakelijkheidsstelling te voorkomen. 

Nieuws
Datum: 25-07-2023

Wat is beroepsaansprakelijkheid? 

Voordat wij ingaan op specifieke situaties en tips gaan wij even terug naar de basis. Want wat is beroepsaansprakelijkheid? Er is sprake van beroepsaansprakelijkheid als uw klant niet tevreden is met uw werk en vervolgens uw onderneming hiervoor aansprakelijk stelt. Denk bijvoorbeeld aan een advocaat die per ongeluk verkeerd juridisch advies geeft of een financieel adviseur die een fout heeft gemaakt in zijn of haar onderzoek wat uiteindelijk invloed heeft op de omzet van de klant. 

Deze beroepsaansprakelijkheid is een serieuze zaak en komt dan ook niet zonder gevolgen. Als u aansprakelijk wordt gesteld, kan u te maken krijgen met een schadeclaim. Deze schadeclaim kan zo groot zijn, dat deze financiële problemen oplevert. Naast de financiële schade kan er ook schade aan uw reputatie ontstaan. Nog meer redenen om hier voorzichtig en serieus mee om te gaan. 

Wat is het verschil tussen beroepsaansprakelijkheid en bedrijfsaansprakelijkheid? 

Om eventuele misverstanden te voorkomen, willen wij graag benadrukken dat beroepsaansprakelijkheid en bedrijfsaansprakelijkheid twee aparte dingen zijn. Beroepsaansprakelijkheid heeft betrekking op uw werk zelf. Bijvoorbeeld een juridisch adviesrapport waar fouten in staan of het overtreden van auteursrecht in een blog. Bedrijfsaansprakelijkheid gaat over materiele- en letselschade die u tijdens uw werk per ongeluk veroorzaakt bij uw opdrachtgever. Denk aan het onopzettelijk breken van spullen of een opdrachtgever die struikelt over uw materiaal en hier een gebroken arm aan overhoudt. 

In welke situaties kunt u verantwoordelijk worden gesteld? 

Een aansprakelijkheidsstelling is een vervelende verrassing die u niet altijd ziet aankomen. Daarom bespreken wij 6 situaties waarin u aansprakelijk gesteld kunt worden zodat u zich hier zo goed mogelijk op kunt voorbereiden: 

1. Wanneer u per ongeluk iets zegt wat u beter niet had kunnen zeggen

Persoonlijke informatie van klanten is heilig en deze delen met te veel of de verkeerde personen kan grote gevolgen hebben. Toch zijn wij allemaal menselijk en kan dit helaas gebeuren. Zo wilt u misschien op vrijdagmiddag nog even snel iets delen met een klant, maar komt u er na verzending al snel achter dat u deze gevoelige informatie naar de verkeerde klant heeft gestuurd. Of u laat per ongeluk een vertrouwelijk document in de trein liggen. Het is allemaal zo gebeurd, maar dit kan tot een aansprakelijkheidsstelling leiden.  

2. Wanneer een opdrachtgever met eis na eis komt 

Soms komt het voor dat een opdrachtgever aanklopt met een hele lijst aan klachten, waarbij compensatie wordt geëist. Dit doen zij in de hoop dat u niet de moeite neemt om in gevecht te gaan en hen betaalt. Ondanks dat sommige claims misschien onterecht zijn, moeten deze wel afgehandeld worden. Uw verzekeraar kunt u hierbij helpen, tenzij het een claim betreft die zij niet dekken. In dit geval moet u dit zelf oplossen. Dit kan vervelend, tijdrovend en duur zijn. Goed om te weten is dan ook dat er verzekeraars zijn die wel alle claims bestrijden. Dit heet een 'sleap easy'- dekking. 

3. Wanneer u negatief in de media komt 

Naast uw producten is een doorslaggevende factor ook uw reputatie. Want als u de keuze heeft uit twee bedrijven, kiest u dan voor degene met een positieve reputatie of degene die recent in de media was wegens claims van een ontevreden klant? Ook uw reputatie is dus belangrijk. Ook al zijn de negatieve claims niet altijd waar, laat dit toch een negatieve indruk achter bij klanten. Het kan jaren duren om een negatieve reputatie weer op te bouwen en hier is dan ook vaak de hulp van een pr-bureau voor nodig. Deze hulp wordt door sommige beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen aangeboden.  

4. Wanneer u uw verzekeraar niet op de hoogte heeft gesteld 

Het is niet altijd even duidelijk, maar wel heel belangrijk: het tijdstip waarop u uw verzekeraar op de hoogte stelt van een mogelijke schadeclaim. Als u een verkeerde meldingstermijn aanhoudt, kan de claim afgewezen worden door de verzekeraar. Daarom is het verstandig om alles te melden, ook als er een boze klant is die wellicht een claim in gaat dienen. 

5. Als er geld in uw onderneming verdwijnt 

Elke ondernemer wil al zijn werknemers kunnen vertrouwen, maar toch wordt er soms door personeel gestolen. Elk bedrijf heeft op een bepaalde manier te maken met financiële transacties, en daarom is het risico van diefstal er altijd. Er zijn twee soorten diefstal. De eerste soort is wanneer een werknemer steelt van de werkgever. Denk hierbij aan het vervalsen van facturen of het bestellen van producten en deze zelf houden. De tweede soort is wanneer een werknemer steelt van een klant. Voorbeelden zijn het versturen van valse facturen, waarbij de rekening wordt overgemaakt naar een rekening van de werknemer. In allebei de gevallen kan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering een vergoeding uitkeren waarmee de schade gerepareerd kan worden.  

6. Wanneer een ontevreden klant weigert te betalen 

Een project is afgerond en u denkt dat de klant tevreden zal zijn met het eindresultaat. Echter blijkt de klant zeer ontevreden te zijn, zo erg dat deze weigert te betalen. Dreigen met een rechtszaak brengt namelijk extra kosten met zich mee, maar daarnaast is er ook een risico dat uw klant een tegenclaim gaat indienen en nooit meer zaken met u wil doen. 

Tips om te voorkomen dat u aansprakelijk gesteld wordt 

Een goede voorbereiding kan veel problemen voorkomen. Daarom delen wij 5 tips waarmee u de kans dat u aansprakelijk wordt gesteld zo klein mogelijk maakt: 

1. Houd uw kennis op peil 

Kennis is macht en dat geldt zeker ook bij het voorkomen van een aansprakelijkheidsstelling. Door op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in uw vakgebied is de kans kleiner dat uw bijvoorbeeld onbetrouwbaar advies geeft. Om uw hele onderneming up-to-date te houden van alle kennis kunt u voor hen een opleidingsbudget beschikbaar stellen die hen de kans geeft hun kennis uit te breiden en uw onderneming zo betrouwbaarder te maken. Een andere optie is uw onderneming aansluiten bij een branchevereniging. Als lid is het namelijk een voorwaarde dat u uw kennis bijhoudt door middel van bijscholing. 

2. Zorg voor een goede debriefing 

Zeker weten dat u snapt wat uw klant bedoelt kan cruciaal zijn. Wanneer u een briefing krijgt van een klant is het begrijpelijk dat u na het stellen van wat vragen enthousiast aan de slag gaat. Maar voordat u begint, kunt u uzelf de vraag stellen: heb ik de briefing 100% begrepen? Door een debriefing op te stellen waarin u de opdracht en de doelen samenvat weet u zeker dat u op de goede weg bent en er achteraf geen discussies ontstaan. 

3. Voer een risicoanalyse uit 

Met ervaring komt kennis, zo weet u welke risico's uw onderneming loopt, zowel in de markt als bij een opdracht. Een checklist kan helpen de grootste risico's en knelpunten van een project in kaart te brengen. Is het project bijna klaar? Ga dan uw checklist na en vraag desnoods een collega om ook naar uw werk te kijken, zodat uw het vier-ogen principe toepast. 

4. Algemene voorwaarden opstellen  

Als u een offerte stuurt naar een opdrachtgever, is het verstandig om algemene voorwaarden toe te voegen. Wij hebben hier een aantal suggesties voor: 

- Geef aan dat uw aansprakelijk bent voor een bepaald bedrag. Dit kan zowel een vast bedrag zijn als een percentage van de offerteprijs ;

- laat uw voorwaarden bekijken door een juridisch expert;

- vraag uw klanten om te bevestigen dat zij uw algemene voorwaarden gelezen hebben. 

5. Neem een beroepsaansprakelijkheidsverzekering 

Ondanks manieren om dit te voorkomen, kan een aansprakelijkheidsstelling altijd gebeuren. De gevolgen hiervan kunt u beperken met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Hiermee bent u verzekerd als u zakelijk aansprakelijk wordt gesteld. 

Wilt u meer weten over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering? Wij helpen u graag! 

Bent u geïnteresseerd in een beroepsaansprakelijkheidsverzekering maar weet u niet waar u moet beginnen? Dan helpen wij u graag. U kunt contact met ons opnemen via info@heeres.nl of via 0299-393322 en dan kijken wij samen naar de beste oplossing voor uw situatie. 

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag