Bedrijfsschadeverzekering: is uw verzekerde termijn nog voldoende?

Als uw bedrijf wordt getroffen door een calamiteit kan uw bedrijf gedeeltelijk of helemaal stil komen te liggen. Uw inkomsten vallen dan deels of helemaal weg maar uw vaste lasten lopen wel door. Een bedrijfsschadeverzekering dekt dit risico. Bij een bedrijfsschadeverzekering komt een verzekeringstermijn van 52 weken vaak voor, maar door recente ontwikkelingen kan deze termijn weleens te kort zijn. In dit artikel gaan wij in op de oorzaken van deze te korte termijn, waarom het verstandig kan zijn om deze termijn te verlengen naar 104 weken en andere aandachtspunten om over na te denken m.b.t. bedrijfsschadeverzekeringen. 

Nieuws
Datum: 24-11-2023

Oorzaken van te korte termijn 

Er zijn een aantal recente ontwikkelingen waardoor wellicht ook voor uw onderneming deze termijn van 52 weken te kort kan zijn: 

  • Het verkrijgen van gemeente vergoedingen duurt langer. Dit komt door zwaardere bouweisen zoals brandveiligheid, stikstofbeleid en duurzaamheid. 
  • Wijzigingen in het bestemmingsplan kunnen als gevolg hebben dat herbouw op de huidige locatie niet meer mogelijk is.  
  • Toenemende vertragingen bij bouwbedrijven door gebrek aan personeel en materialen. 
  • Het terugwinnen van klanten kan langer duren dan vooraf verwacht. 

Aandachtspunten bij een bedrijfsschadeverzekering 

Naast factoren zoals vergunningen, bestemmingsplannen, vertragingen in de bouwsector en het terugwinnen van klanten zijn er ook andere punten om rekening mee te houden met betrekking tot uw bedrijfsschadeverzekering. Wij zoomen hieronder op een aantal punten in: 

  • Uitwijkmogelijkheden: stelt u zich voor: er breekt een brand uit in uw bedrijfspand en de schade is zo groot dat het niet meer mogelijk is om hier uw bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Weet u dan waar u naartoe moet? Het is belangrijk om na te denken over mogelijke uitwijkmogelijkheden en dus andere bedrijfspanden waar u naar zou kunnen verplaatsen als uw huidige bedrijfspand wegvalt. 
  • Concurrentie: wees uw bewust van uw concurrentie. Het is belangrijk om een bedrijfsschadeverzekering te hebben met een passend termijn zodat u na bijvoorbeeld brand, vandalisme of diefstal uw bedrijfsactiviteiten zo snel mogelijk voort kan zetten en kan voorkomen dat uw klanten u verlaten voor een concurrent. 
  • Afnemersrisico: Dit risico kan zich voordoen als uw bedrijf afhankelijk is van een of twee grote afnemers. Is uw bedrijf voorbereid op de gevolgen van het wegvallen van een van deze grote afnemers als gevolg van grote schade? Ook hier kunt u zich tegen verzekeren met een bedriijfsschadeverzekeringen. 
  • Toeleveringsrisico: Dit risico kan zich voordoen als uw bedrijf afhankelijk is van een of twee grote leveranciers. Als een van deze leveranciers niet meer in staat is om aan u te leveren wegens grote schade, welke gevolgen heeft dit dan op uw bedrijf en bent u hierop voorbereid? Hier kunt u uw bedrijf ook tegen verzekeren met een bedrijfsschadeverzekering. 
  • Back-up procedures: U heeft er misschien in uw persoonlijk leven ook ervaring mee gehad: uw telefoon wordt gestolen of gaat kapot. Als u een back-up heeft van uw data, kunt dit simpelweg overzetten op een nieuwe telefoon en dan zou het probleem opgelost moeten zijn. Dit kan ook van toepassing zijn bij bedrijfsschade. Want als bij een brand  kantoorspullen zoals computers verloren gaan, heeft u dan back-up procedures waardoor  uw bedrijfsactiviteiten zo snel mogelijk voortgezet kunnen worden? Of heeft u bijvoorbeeld een kledingwinkel, waarbij grote schade veel invloed heeft op uw inkopen? Dan is het nog belangrijker om na te denken over de juiste termijn voor uw bedrijfsschadeverzekering. 
  • Cyberrisico's: Elk bedrijf kan het slachtoffer worden van een cyberaanval en ook uw bedrijf is hierbij helaas geen uitzondering. Het is daarom belangrijk om te investeren in cyberveiligheid en additioneel een cyberverzekering af te sluiten. Een cyberverzekering biedt namelijk onder andere dekking voor bedrijfsschade die wordt geleden als gevolg van een cyberaanval. 

Heeft u vragen? Wij helpen u graag! 

Wij begrijpen dat het een belangrijke en ingewikkelde keuze kan zijn om deze termijn wel of niet te verlengen. Er komen namelijk meerdere overwegingen bij kijken: een termijn van 104 weken draagt meer kosten met zich mee, maar dit is op de lange termijn een investering in meer zekerheid en uiteindelijk de continuïteit van uw bedrijf. Heeft u behoefte aan advies over deze keuze? Dan helpen wij u graag! U kunt ons telefonisch bereiken via 0299-393322 of per e-mail via info@heeres.nl. Dan kijken wij samen naar de beste oplossing voor uw bedrijf. 

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag