Bestolen op vakantie: ben je voorzichtig genoeg geweest voor uitkering verzekeraar?

Vakantie is de tijd om van je rust te genieten en de zon op te zoeken. Echter kan je vakantie snel een negatieve wending krijgen wanneer je bestolen wordt. Ongeacht of het om al je bagage gaat of om een paar schoenen, het is een van de laatste dingen die je wilt tijdens je welverdiende vakantie. Ondanks dat je goed verzekerd bent, kan het toch gebeuren dat de verzekeraar de schade niet vergoedt. Wij leggen uit hoe dit werkt.

Open koffer met vakantiespullen erin
Nieuws
Datum: 02-08-2022

Voorzichtigheid

Bestolen worden is al vervelend genoeg en het niet uitgekeerd krijgen van de schade kan als een extra klap in het gezicht voelen. Dit kan verwarrend zijn wanneer je goed verzekerd bent en denkt dat je er niets aan kan doen. Echter is dat laatste juist hetgeen waar de verzekeraar anders over kan denken. De verzekeraar gaat er namelijk vanuit dat jij altijd goed op je spullen let en dus ook op reis voorzichtig bent.

Voorwaarden verzekering

De eerste factor die bepaalt wat een verzekeraar van je mag verwachten is de verzekeringsvoorwaarden. Hierin staat beschreven aan welke regels jij je moet houden om de veiligheid van je spullen te waarborgen. Zo kan er staan dat bagage in een auto niet zichtbaar mag zijn of dat bagage op de meest veilige plek bewaard moet worden, bijvoorbeeld een hotelkamer in plaats van een parkeerterrein. Als je je niet aan de voorschriften in de verzekeringsvoorwaarden houdt, kan het heel moeilijk worden om eventuele schade uitgekeerd te krijgen.

De situatie is ook belangrijk

Ook belangrijk is de situatie waarin de diefstal zich afspeelde. Ben je bestolen toen je je spullen heel even uit het oog liet of heb je de hele dag op het strand gelegen waardoor je spullen makkelijk gestolen konden worden? Dit kan effect hebben op het wel of niet uitgekeerd krijgen van je schade. Welke spullen gestolen worden speelt ook een rol. Hoe kostbaarder de gestolen spullen zijn, hoe meer eisen hieraan gesteld kunnen worden. Uiteraard mag de verzekeraar niet meer vragen dan eerlijk is. Een verzekering is er nou eenmaal voor onvoorziene omstandigheden.

Hulp nodig? Wij helpen graag!

Heb je bij ons een reisverzekering of schadeverzekering lopen en heb je hulp nodig bij het afhandelen van je schadeclaim? Dan helpen wij je graag. Je kunt ons telefonisch bereiken via 0299-393322 of per e-mail via info@heeres.nl. Dan geven wij je advies die het beste past bij jouw situatie.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag